lørdag 8. november 2014

Workshop i Kristiansand Dyrepark



"På en snurr"
Blå trevaran (Varanus macraei) av fotograf Ivar Sviland




 
Japan Photo arrangerer kurs for fotointeresserte i hele landet. Denne kvelden var det workshop/macrokurs i Kristiansand Dyrepark. I alle fall 7 av 15 deltakere var medlemmer fra Biofoto Sørlandet, og disse så en anledning til å fotografere reptiler de ikke treffer på i norsk natur. Det ble en variert, spennende og artig, sosial kveld ifølge deltakerne...
 
 
 
 
 
Fotografer: Ivar Sviland, Elisabeth Lehne, Annette Wimme Høyland, Anne Kamilla W. Høyland, Ulf R. Nilsen, Torstein Wremer og Leif-Harald Nesheim
 
Tekst / sitat: Ivar Sviland, Elisabeth Lehne, Ulf R. Nilsen og Annette Wimme Høyland
 
 
 


Klikk et foto for større visningsformat



Alle medlemmer av Biofoto Sørlandet får 25 % rabatt på alle kurs i regi av Japan Photo - Kristiansand. Se vår sponsorside







IVAR SVILAND

"Jeg hadde en fantastisk kveld med Japan Photo".

~ Ivar Sviland ~



"Skjeggagam (Pogena vitticeps)"
Foto: Ivar Sviland


"Grønn trepyton (Morelia viridis)"
Foto: Ivar Sviland

"Blomsterkneler"
Foto: Ivar Sviland

"Kongepyton (Pyton regius)"
Foto: Ivar Sviland









 
 
ELISABETH LEHNE
"Med skrekkblandet fryd deltok jeg på macrokurs i dyreparken i Kr.Sand. Det var veldig morro, og kan absolutt anbefales å være med på om du har mulighet. For det ble både skrekk og fryd og god stemning".
 
~ Elisabeth Lehne ~

 
 

"Blå trevaran (Varanus macraei)"
Foto: Elisabeth Lehne

"Grønn trepyton (Morelia viridis)"
Foto: Elisabeth Lehne

"Skjeggagam (Pogena vitticeps)"
Foto: Elisabeth Lehne










ANNETTE WIMME HØYLAND



"Torsdag 23 oktober var det duket for Macro workshop i Dyreparken i regi av Japan Photo. Klokka 17 var vi klare; 15 stk. fotoglade menn og damer i ulik alder. Vi var minst 7 biofotinger tilstede, som jeg klarte å registrere. Noen av oss hadde nok litt mer puls og nerver enn andre da vi ankom lokasjonen...

 

Vi fikk en fin velkomst av Thor Håkonsen, som viste inspirerende bilder og hva slags utstyr han brukte i ulike settinger. Så var det tid for fotografering, og det var her pulsen økte og svettedråpene kom i panna på flere av oss.

 

Frode og Thor var virkelig til god hjelp, både med innstillinger, tips og lån av div. utstyr. Vi ble presentert for flere typer dyr; grønn trepyton, skjeggagam, knutehalegekko, leopardgekko, blå trevaran, Whites trefrosk og blomsterkneler. Med bruk av svart/hvit bakgrunn og lys ble det mange artige effekter og bilder.

 

Nærheten til disse krypene tok i alle fall meg langt ut av komfortsonen. Jeg har alltid hatt en liten skrekk/redsel for disse typene. Ved å puste og nærme meg dyrene sakte ble jeg etter hvert tøffere i trøya og til slutt var jeg nær og kjær med flere av goingene. Dyrepasser Marius tok ut en kongesnok som Anne Kamilla fort la sin elsk på; litt for livlig etter min mening. Marius fant også en kongepyton som vi  kunne hilse på, ta på, og til og med holde. Her ble Annette noe stressa (Upuh - pust, pust, pust, og ikke besvim). Det var min mantra idet jeg fikk den ære å klappe kongepytonen. Til slutt holdt jeg hele denne flotte karen i mine hender. Ikke lite stolt av meg selv!

 

Kvelden gikk så altfor fort. Her kunne vi nok holdt på i lang, lang tid. 

 

Tusen takk til Thor og Frode for en flott, inspirerende og lærerik kveld. Sist, men ikke minst, tusen takk til dyrepasser Marius, som utfordra min redsel for slanger og dro meg ut av tryggheten.

 

Nå er jeg klar for nye utfordringer"!
 
~ Annette W. Høyland ~
 
 
"Whites trefrosk (Litoria caerulea)"
Foto: Annette W. Høyland

"Skjeggagam (Pogena vitticeps)"
Foto: Annette W. Høyland

"Blomsterkneler"
Foto: Annette W. Høyland


"Skjeggagam (Pogena vitticeps)"
Foto: Annette W. Høyland

"Grønn trepyton (Morelia viridis)"
Foto: Annette W. Høyland

"Blå trevaran (Varanus macraei)"
Foto: Annette W. Høyland
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ANNE KAMILLA W. HØYLAND
 
"Grønn trepyton (Morelia viridis)"
Foto: Anne Kamilla W. Høyland

"Whites trefrosk (Litoria caerulea)"
Foto: Anne Kamilla W. Høyland

"Kransegekko (Correlophus ciliatus)"
Foto: Anne Kamilla W. Høyland

"Blå trevaran (Varanus macraei)"
Foto: Anne Kamilla W. Høyland
 
 
 
 
 
ULF R. NILSEN
 
"Etter et kort intro til makrofotografering v/Thor Håkonsen ble vi sluppet løs blant slanger og øgler.
Jeg forsøkte meg litt fram med ulike lyssettinger, soft box, ringblits og direkte blits.
Japan Photo hadde med endel utstyr vi kunne prøve oss fram med.
Vi fikk god veiledning underveis, hjelp til lyssetting, kamerastandpunkt og komposisjon.
Etter drøye to timer hadde de fleste dyrene og fotografene fått prøvd seg nok, så da bar det hjem i spenning med mange nye eksponeringer på minnekortene".

~ Ulf R. Nilsen ~

"Thor Håkonsen med en blå trevaran (Varanus macraei)"
Foto: Ulf R. Nilsen

"Blå trevaran (Varanus macraei)"
Sort bakgrunn
Foto: Ulf R. Nilsen

Foto: Ulf R. Nilsen
 
"Skjeggagam (Pogena vitticeps)"
Foto: Ulf R. Nilsen

"Skjeggagam (Pogena vitticeps)"
Detalj
Foto: Ulf R. Nilsen
 
"Leopardgekko (Eublepharis macularius)"
Foto: Ulf R. Nilsen
 
"Grønn trepyton (Morelia viridis)"
Foto: Ulf R. Nilsen


"Sort kongesnok"
Foto: Ulf R. Nilsen

"Blomsterkneler"
Foto: Ulf R. Nilsen

"Blomsterkneler"
Foto: Ulf R. Nilsen

"Workshopens modeller"
Foto: Ulf R. Nilsen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
TORSTEIN WREMER
 
"Whites trefrosk (Litoria caerulea)"
Foto: Torstein Wremer

"Blomsterkneler"
Foto: Torstein Wremer

"Kransegekko (Correlophus ciliatus)"
Foto: Torstein Wremer

"Blå trevaran (Varanus macraei)"
Foto: Torstein Wremer

"Skjeggagam (Pogena vitticeps)"
Foto: Torstein Wremer
 








LEIF-HARALD NESHEIM

"Alt i alt likte jeg denne workshoppen. Jeg hadde nok aldri kommet så nære slike dyr om jeg ikke hadde gjort dette. På den måten kan jeg anbefale alle som har lyst å delta.

Om jeg skal peke på noe, så må det bli at det var for mange folk i det lille lokalet. Det ble også for få dyr. Når man må stå i kø for å få tatt bilder, tar dette bort mye for min del.

Japanfoto stilte med MYE låneutstyr. Det er helt topp" :)

~ Leif-Harald Nesheim ~











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar